Po raz kolejny przeglądamy rynek coworkingowy skupiając się na Warszawie. Gdzie i jak można pracować będąc jednoosobowym przedsiębiorcą, pracownikiem zdalnym lub tworząc mały zespół. Wynająć biurko czy biuro?
Kolaż grafiki: biurco
Zaczęliśmy od sprawdzenia znanych nam miejsc i od razu pewne zaskoczenie - już od dawna nie śledzimy na bieżąco losów każdego warszawskiego coworkingu (co wszak czyniliśmy z ekscytacją w początkach działalności) i otwierając teraz zapisane linki do stron różnych biur i miejsc okazało się, że bardzo wiele z nich już nie działa. Niektóre były efemerydami, które wystartowały w ogóle nieprzygotowane na ten rynek ale część pamiętaliśmy jako sympatyczne i prosperujące inicjatywy. Cóż się stało? Głównych przyczyn upatrujemy w covidowym lockdawnie, kiedy radykalnie spadło zapotrzebowanie na biura i sale spotkań. Choć nie trwało to długo to dla wielu przedsięwzięć mogło być zabójcze, gdyż koszty utrzymania lokalu są ogromnym i kluczowym obciążeniem a elastyczne zasady wynajmu nie pozwoliły rozkładać ich na najemców - ci zamknęli się w domach lub w ogóle zawiesili działalność. Tak więc w ostatnich dwóch-trzech latach pożegnaliśmy się z takimi inicjatywami jak SoBusy, prawniczy coworking CoLegal, sympatyczne Bussy Bee. Na rynku przestrzeni coworkingowych i elastycznych przetrwali najwięksi lub najbardziej zapobiegliwi.
W postcovidowej rzeczywistości ostatnich lat powstało w Warszawie kilka nowych biur coworkingowych a także takich, które do miana coworkingu nie aspirują ale oferują do wynajęcia elastyczną przestrzeń biurową. W pierwszej grupie znajdziemy na przykład Warszawski Ul czy nowe lokalizacje marki Brain Embassy (mają ich już w stolicy sześć), w drugiej przykładem niech będzie firma BeIN Offices.
Nie zapominamy o funkcjonujących na stołecznym rynku elastycznych powierzchni biurowych dużych graczach, mamy tutaj rodzimy Business Link i Brain Embassy oraz parę globalnych sieci jak Mindspace, czy WeWork. Ten ostatni choć w upadłości o czym pisaliśmy w tekście Zimny prysznic WeWork - czy coworking upada? to na rynkach pozaamerykańskich wciąż działa.
Jest więc sporo miejsc o różnych charakterze potencjalnie dostępnych dla małego przedsiębiorcy, freelancera lub niewielkiego zespołu. Co można w nich wynająć i za ile? Oto przegląd warszawskich coworkingów i elastycznych przestrzeni biurowych.
BIURKO DEDYKOWANE / PRYWATNE
To nominalnie najtańsza możliwość stałego dostępu do biura jeśli pracujesz samodzielnie a nie chcesz lub nie możesz robić tego w domu. Za ile i na jakich warunkach wynajmiesz biurko przy którym mógłbyś spokojnie pracować w dowolnych godzinach, zostawić swoje rzeczy i sprzęty, korzystać z drukarki i innych biurowych urządzeń i akcesoriów.- Noa Cowork, Mokotów, 550zł
- Central Warsaw, Mokotów, 600zł
- Fantastic Studio, Praga Północ, 650zł
- Biurco, Wola/Centrum, 700zł
- IDiD, Ochota i Ursynów, 800zł
- Tu Lubię, Saska Kępa, 800zł
- Bobo Coworking, Wola, 900zł
- Business Lab, Śródmieście, 990zł
- Colorfulwork, Ursynów, 1000zł
- Business Link, Śródmieście, 1050zł
- WeWork, Śródmieście, 1300zł
WŁASNE BIURO / POKÓJ
W przypadku kiedy pracujesz ze współpracownikiem, w małym zespole, lepszym rozwiązaniem jest wynajęcie zamkniętej przestrzeni do waszej wyłącznej dyspozycji. Najczęściej są to pokoje czy gabinety dla 2, 3 czy 4 osób choć bywają i większe, nawet dla kilkunastu osób. Niekiedy można spotkać również zamykane gabinety lub boksy dla jednej tylko osoby - to rozwiązanie wydaje się idealne jeśli pracujesz wprawdzie sam ale bardzo dużo rozmawiasz przez telefon lub komunikator. My do poniższego zestawienia wybraliśmy wariant pokoju trzyosobowego, który występuje w niemal wszystkich miejscach i jest chyba najbardziej uniwersalną opcją. I znów szeregujemy od najtańszej oferty jaką znaleźliśmy w sieci. Niestety wielu operatorów biur serwisowanych stosuje politykę indywidualnych cen i w takich przypadkach ich oferty nie znalazły się w zestawieniu.- Fantastic Studio, Praga Pólnoc, 1550zł
- Noa Cowork, Mokotów, 1800zł
- Business Lab, Śródmieście, 1800zł (mała powierzchnia)
- Biurco, Wola/Centrum, 2300zł
- Colorfulwork, Ursynów, 2500zł
- IDiD, Ochota i Ursynów, 2200zł (biuro 2-osobowe)
- Centrum Ogrodowa 58, Wola, 3600zł
- Brain Embassy, Wola, 4500zł
- Bobo Coworking, Wola, 5100zł
CO W PAKIECIE?
Takie pytanie trzeba sobie zadać zaraz po zwróceniu uwagi na jakąś ofertę. Należy uważnie sprawdzić do czego uzyskujesz dostęp za cenę miesięcznej opłaty, jakie usługi towarzyszące wchodzą w jej skład a za jakie będziesz musiał zapłacić dodatkowo. Jeśli są one dla ciebie ważne to równie ważne jest ile będą cię kosztować.
Internet i kawę dostanie wszędzie. Różnice w jakości nie są wielkie, choć na przykład w takim Brain Embassy serwowanie kawy przez zawodowego baristę to jednak wyższy poziom. W jakiś sposób jednak za to płacisz;) Bardzo różnie rozwiazywane jest rozliczenie drukowania - od zupełnie bezpłatnych jak w Biurco, poprzez różnie ustawione limity i stawki za stronę. Zwróć uwagę do jakiej przestrzeni realnie uzyskujesz dostęp, jak faktycznie będzie wyglądało twoje miejsce pracy - pamiętaj, że galerie zdjęć na stronach internetowych prezentują przestrzenie najbardziej atrakcyjne i w najpiękniejszych ujęciach - niekoniecznie dokładnie te w których będziesz mógł pracować na co dzień. Poniżej zebralismy w punktach obiektywnie najważniejsze zagadnienia jakie powninienes sprawdzić wybierając biuro coworkingowe.
- Jak wygląda konkretne miejsce pracy z którego będziesz korzystać, czy odpowiada ci jego wyposażenie?
- Czy w miejscu pracy jest wystarczająca ilość dziennego światła?
- Jeśli wybierasz biurko we współdzielonej przestrzeni to jak jest ona duża i jaki jest jej charaker - czy będziesz mógł w niej pracować w skupieniu i bezpiecznie?
- Kogo będziesz mieć za sąsiadów jeśli decydujesz się na biurko we współdzielonej przestrzeni, czy są to osoby bardziej na stałe czy przypadkowe?
- Czy będziesz mieć dostęp do biura każdego dnia o dowolnej porze?
- Czy są miejsca gdzie możesz rozmawiać przez telefon w spokoju i nie przeszkadzając innym?
- Jakie są zasady korzystania z drukarki, ewentualne limity i ceny, jakie inne przydatne urządzenia są dostępne w biurze?
- Jak wygląda kwestia podejmowania gości - czy można ich wprowadzać do biura, czy są osobne sale na spotkania?
- Czy i w jakim stopniu możesz zindywidualizować swoje miejsce pracy, powiesić obrazek, zmienić bądź dostawić mebel?
- Czy do biura wolno przyprowadzać zwięrzęta, czy ustalone zasady ci odpowiadają?
- Czy w biurze jest klimatyzacja, a jeśli tak to czy możesz nią indywidualnie sterować?
- Jakie usługi są płatne dodatkowo?
- Czy musisz wpłacić kaucję?
- Jaki jest okres wypowiedzenia?
- Czy jest miejsce na rower lub hulajnogę?
- Czy biuro organizuje integrację społeczności?
- Czy w biurze jest przestrzeń dla relaksu i zabawy, czy ma to dla ciebie znaczenie?
- jakość i standard budynku, wygląd wejścia
- łatwość trafienia
- czy w biurze działa recepcja z obsługą, która powita i zaopiekuje sie twoim gościem, powiadomi cię o jego przybyciu,
- czy sale spotkań są w wystarczającym standardzie i czy są łatwo dostępne w czasie,
- jakie będziesz ponosił koszty związane z wykorzystaniem sal spotkań, czy masz do wykorzystania bezpłatne pakiety.
- czy umowa związana z wynajęciem miejsca pracy (biurka lub pokoju) umożliwia rejestrację oficjalnej siedziby twojej firmy,
- jeśli potrzebujesz osobnej umowy dla rejestracji siedziby, jaki jest jej koszt i ogólne warunki,
- warunki odbioru korespondencji, możliwość jej przesyłania podczas twojej dłuższej nieobecności (na przykład podczas twoich wakacji).
Oferta 900zł za biurko w BOBO to ograniczona promocja, a nie zwykła cena.
OdpowiedzUsuń