Kim jest użytkownik biura coworkingowego, czym się zajmuje i dlaczego właściwie korzysta ze wspólnego biura. Na podstawie pierwszych wyników najnowszego badania coworkingowej społeczności pokusiliśmy się o stworzenie aktualnego portretu coworkera
W listopadzie ubiegłego roku odbyła się w Paryżu trzecia już konferencja poświęcona coworkingowi (więcej czytaj tu), która zebrała przedstawicieli biur coworkingowych z całej Europy i kilku dalszych zakątków świata. Zebrani omawiali i analizowali wszystkie właściwie aspekty pojawiające się w kontekście coworkingu na bazie własnych doświadczeń, oraz na podstawie wyników badania jakie przeprowadził magazyn Deskmag w miesiącu poprzedzającym konferencję wśród właścicieli i użytkowników coworkingów z całego świata - kompletną ankietę wypełniło przeszło 1200 osób! Już z pierwszych opublikowanych danych można stworzyć portret coworkera.
Kim jest coworker?
Statystyczny użytkownik biura coworkingowego jest najczęściej mężczyzną (62% odpowiedzi), ale tylko ledwie połowę stanowią zadeklarowani freelancerzy, a aż 1/3 - pracownicy etatowi (czytaj czym jest "etatowy coworking"). W porównaniu z ubiegłymi latami nie ma większych zmian w tych podstawowych danych.Znamienne są odpowiedzi na pytanie dlaczego wybrałeś coworking? Otóż największa liczba osób (66%) wybrała go ponieważ "panuje tam przyjazna atmosfera". Kolejne dwie odpowiedzi - "mogę należeć do społeczności" i "umożliwia interakcję z innymi ludźmi" utwierdzają w przekonaniu, że nie ma coworkingu bez społeczności jej użytkowników. Dla połowy ("tylko połowy" chciałoby się napisać) respondentów (dokładnie 54%) głównym czynnikiem wyboru coworkingu była dobra infrastruktura biurowa, a dla 42% przystępna cena. Tylko 12% odpowiedzi wskazało możliwość pracy w grupie jako czynnik decydujący o wyborze coworkingu. Pozostaje to w relacji z pytaniem o najczęstsze typy interakcji pomiędzy coworkerami: wspólna praca zajęła jedno z ostatnich miejsc (26%), ale już koleżeńska pomoc uzyskała niemal dwa razy tyle wskazań. Najczęstsze były jednak zwykłe, codzienne rozmowy pomiędzy użytkownikami (77%) - coś czego bardzo bardzo brakuje podczas samotnej pracy w domu.
Wydaje Ci się, że biuro coworkingowe nie sprzyja więc pracy, a tylko towarzyskiej rozrywce? Nic bardziej mylnego. Jako odczuwalne korzyści z coworkingu najczęściej wskazywany był wzrost kreatywności (nawet jeśli jest to nieco płynne pojęcie to wskazało go aż 71%), lepsze skupienie (68%) i wykonywanie zadań na czas (64%). Co może nawet ważniejsze przeciwnego zdania co do dwóch ostatnich wskaźników było odpowiednio tylko 12% i 8% respondentów.
I na koniec miły wskaźnik dla wszystkich osób, które tworzą i prowadzą biura coworkingowe: pytanie jak bardzo lubisz swój coworking uzyskało 8 na 10 możliwych punktów:)
Wszystkie przedstawione dane pochodzą z raportu magazynu Deskmag. Zachęcamy do obserwacji publikacji tego magazynu, gdyż w najbliższym czasie pojawiać się tam powinny kolejne dane z badania i ich omówienia.
Podobne tematy:
Coworking 2011 - relacja z berlińskiej konferencji
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz