czwartek, 21 lutego 2013

Coworking, czyli biuro jako miejsce spotkań

Istnienie biura coworkingowego w znacznej mierze opiera się na społeczności, ta zaś aby się kwitnąco rozwijać potrzebuje sprzyjającej przestrzeni. Takiej, w której łatwo o spontaniczne, codzienne kontakty, ale i zaplanowane spotkania, gdzie można znaleźć miejsce zarówno dla cichej pogawędki, poważnej debaty, spotkania roboczego, jak i imprezy ściągającej tłumy uczestników. Aby taka aktywność mogła funkcjonować bez zakłócania zwykłej pracy musi odbywać się w specjalnie zaplanowanej przestrzeni - również w zamkniętych salach spotkań.

Coworking, czyli biuro jako miejsce spotkań mikroprzedsiębiorców

Z tego powodu właściwie w każdym biurze i miejscu coworkingowym istnieją wydzielone sale spotkań, w których coworkerzy przeprowadzają spotkania wymagające odizolowania od reszty użytkowników. Kilkuletnie już doświadczenie w funkcjonowaniu biur coworkingowych pokazuje, że są one również doskonałym miejscem spotkań zewnętrznych - dla osób nie będących stałymi użytkownikami coworkingów, a nawet dla tych które o istnieniu coworkingu nie mają w ogóle pojęcia!

Spotkania biznesowe mikroprzedsiębiorców mają swoją specyfikę - otóż najczęściej odbywają się w niewielkim gronie - zaledwie paru współpracowników lub klientów i nie wymagają specjalistycznego wyposażenia tak typowego dla dużych sal konferencyjnych. Wśród mikroprzedsiębiorców często spotykaną działalnością jest też coaching - zwykle w formie spotkań jeden na jeden, gdzie kameralny charakter sali jest wręcz wskazany. Spotkania biznesowe, czy szkoleniowe w większym gronie należą do rzadkości. Dla drobnych przedsiębiorców kluczowy jest możliwie niski koszt wynajęcia sali i elastyczność, która pozwoli umawiać spotkania z niewielkim wyprzedzeniem, bez podpisywania umów i wynajmować sale na krótki czas (nierzadko takie spotkania trwają tylko godzinę lub dwie).

Do tej charakterystyki niezbyt dobrze przystaje standardowa oferta rynkowa wynajmu sal konferencyjnych i szkoleniowych. Przeważają typowe sale konferencyjne - często duże i luksusowe, ulokowane w prestiżowych biurowcach, nierzadko z bogatym wyposażeniem technicznym, oraz sale szkoleniowe mogące pomieścić znaczną liczbę uczestników, choć w nieco skromniejszych warunkach. Oba warianty niezbyt odpowiadają potrzebom sektora mikroprzedsiębiorstw, szczególnie jednoosobowych działalności gospodarczych - a tych według danych GUS na koniec września 2012 było ponad 2 mln 900 tys. osób. Znakomicie natomiast do charakterystyki pasują sale i przestrzenie spotkań w biurach coworkingowych - są nieduże, tanie, dostępne na godziny (często nawet popołudniowe i wieczorne), nierzadko 7 dni w tygodniu. Ich dodatkowym atutem jest obsługa recepcyjna, serwis kawowy wliczony w cenę i wreszcie obszerna strefa wypoczynkowa i niebanalny wystrój wnętrza. Tak więc dla drobnych, najczęściej jednoosobowych przedsiębiorców, wynajem sal spotkań w biurach coworkingowych wydaje się dziś najlepszym rozwiązaniem. Sale te doskonale sprawdzają się również w przypadku rekrutacji prowadzonych przez niezależnych headhunterów dla zewnętrznych klientów. W większości dużych miast znaleźć można co najmniej jedno biuro takiego typu - a warszawskich przedsiębiorców zapraszamy do naszego biura coworkingowego biurco - niemal w samym centrum Warszawy.


Powiązane wpisy:
Od biura do klubu, czyli jak wygląda coworking

1 komentarz:

Archiwum